قرارداد مشارکت در ساخت

حتما تا به حال عبارت « مشارکت در ساخت » به گوشتان خورده است، ولی ممکن است ندانید شرایط و قوانین این توافق چیست. بارها شنیده‌ایم که صاحب یک خانه یا زمین، ملک خود را به سازنده‌ای واگذار کرده تا آن را تبدیل به آپارتمان کند و در ازای آن، صاحب چند واحد آپارتمان شود؛ توافقی که بسیار خوب به نظر می‌رسد و می‌تواند ضمن زیبایی ساختمان شما را صاحب چند واحد نوساز کند. اگر در این فکر هستید که زمین یا خانه قدیمی خود را بفروشید و با پول آن خانه جدیدی بخرید، مشارکت در ساخت یکی از راه‌هایی است که می‌تواند شما را صاحبخانه‌ کند و به افزایش سرمایه برساند. فواید مشارکت در ساخت به شرط آشنایی با همه جنبه‌های آن از معایبش بیشتر است. یکی از آن‌ها افزایش استحکام بنا است.
مشارکت در ساخت می‌تواند در گشتره بافت فرسوده موجب افزایش استحکام بنا شود. می‌شود خانه‌های کلنگی را با مشارکت دیگران نوسازی کرد و زیبایی ساختمان را از نو ساخت. از دیگر مزایای مشارکت در ساخت رشد سرمایه است. با توجه به افزایش روز افزون قیمت ملک ساخت واحدهای تازه می‌تواند افزایش سرمایه را به دنبال داشته باشد.
اما واقعا مشارکت در ساخت چیست و چه افرادی باید سراغ قراردادهای مشارکت در ساخت بروند؟ در این مطلب می‌خواهیم به این سوالات پاسخ بدهیم.
مشارکت در ساخت چیست؟
همان‌طور که از نام مشارکت مشخص است، این قرارداد یک نوع «توافق» دو طرفه است که هر یک از طرفین در آن آورده‌ای دارند و با توجه به نسبت آورده‌شان با هم شریک می‌شوند.
بگذارید مثال واضح‌تری بزنیم؛ مثلا شما صاحب خانه‌ای ویلایی و کلنگی هستید. با توجه به افزایش جمعیت و نیاز به مسکن و بالا رفتن قیمت خانه، به این فکر افتاده‌اید که خانه‌تان را خراب کنید و در همان زمین، آپارتمانی چند طبقه بسازید.
اما مشکل اصلی شما این است که نه تخصص این کار را دارید و نه پولش را. اینجاست که مشارکت در ساخت می‌تواند به کمک شما بیاید. به این صورت که یک سازنده سرمایه و تخصص خود را با شما شریک می‌شود و برایتان آن خانه‌ کلنگی را تبدیل به آپارتمانی چند طبقه می‌کند. در نهایت شما با سازنده در سودی که از این ساخت و ساز به دست می‌آید شریک می‌شوید.

بالا